welcome to my artwork 2010

welcome to my artwork 2010

sahabat ku

Wednesday, January 28, 2009

MINDA KITA

Inilah gambar aku ngan anak sedara aku masa bercuti kat BUKIT MERAH ...baju sama kan...cantik..comelkan..hehehe...

papepun citer kat bawah ni amat bermakna...baca n RENUNG-RENUNGKAN LAH...


KES PERTAMA

Katalah kita ni polis, sedang duduk dalam kereta peronda Kita sambil minum kopi. Tiba-tiba radio kita berbunyi, mengatakan ada dua kes yang diminta kita menangani salah satu darinya. Dua-dua kes orang kena tangkap mencuri. Kes pertama di kampung hulu, seorang lelaki ditangkap mencuri duit seringgit. Kes kedua di kampung hilir, seorang warga asing kena tangkap mencuri duit 20 ribu ringgit.

Kes mana yang kita kejarkan dulu? Agaknya tentulah kita segera berkejar ke kampung hilir, ye tak? I mean, apalah sangat duit seringgit, itupun nak report polis ke? Tapi bagaimana kalau lepas tu kita tahu hakikatnya begini: Dalam kes pertama, duit itu kepunyaan seorang anak yatim piatu peminta sedekah, dan duit itu sajalah yang ada padanya untuk digunakan membeli roti setelah beberapa hari tak makan? Sedangkan dalam kes kedua, duit itu kepunyaan orang kaya bakhil yang seumur hidupnya tak pernah keluar zakat?

Tiba-tiba, baru kita sedar perbezaannya, antara prinsip dan appearance. Kalau ikut prinsip, tentulah kes pertama lebih berat, walaupun hanya melibatkan duit seringgit. Tapi sebab kita hidup ini dah biasa menghakimkan orang serta peristiwa dari segi luaran, maka selalu minda kita tertipu.


KES KEDUA

Stephen Covey, dalam bukunya "Seven Habits of Highly Effective People" menceritakan pula begini:

Kita sedang duduk di sebuah bangku dalam taman. Sedang kita enak menikmati sandwic dan Coke kita di tengah taman dengan udara bertiup lembut itu,tiba-tiba datang seorang lelaki bersama 2 orang anak kecilnya duduk di sebelah kita. Lelaki itu hanya menung panjang melihat ke tasik dan mendiamkan diri sementara anak-anaknya berlarian macam setan menjerit-jerit sekuat hati. Orang yang lalu lalang semuanya melihat dengan kening berkerut-kerut perangai budak-budak yang tak tahu hormat pada orang lain tu.

Kita pun lama-lama semakin bengang. Setan sungguh budak ni! Apahal mamat ni diammm je, tak nak tegur ke anak-anak dia ni? Lepas dah tak tahan sangat, kita pun tegur lelaki itu. Boleh tak encik suruh anak-anak encik tu dok diam-diam, saya tengah nak makan sandwic ni!

Lelaki itu melihat pada kita seketika sebelum tersenyum sedikit. "Maafkan saya," kata lelaki itu. "Dan maafkan anak-anak saya tu.Sebenarnya, isteri saya - ibu mereka - baru meninggal dunia sebab kanser di hospital, dan saya tak tahu macamana nak terangkan pada mereka hal ini." Kemudian dia sambung : "Biarlah saya bawa mereka ke tempat lain supaya tak menganggu anda makan."

Apa rasa kita masa itu? Sebab itulah bila teringat ayat Qur'an mengatakan, beza antara manusia itu hanyalah iman dan taqwa, saya sering berasa menyesal.Sebab saya selalu menghukum orang melihat keadaan luarannya! Bagaimana dengan anda?

Wallahualam.

Tuesday, January 27, 2009

PULAU ORANG UTAN

NI LA ORANG UTAN YG BERPAMPERS...COMELKAN...KALU NAK TGK P LA BUKIT MERAH KAT PERAK...
NI PULAK KETUA KAMPUNG KAT SANA..AMAT GARANG..AKAN MENYREANG SESIAPA YG MENCEROBOH KE TEMPATNYA..NAMANYA MIKE
NI MASKOT JER...HEHEHE
AKU SEDANG BERGAMBAR NGAN ANAK ORG UTAN YG MASIH DIDALAM WAD...
ALA BUCU2...NAMANYA ADAM

JANGAN TERLALU MENCARI YANG SEMPURNA

sOmeTiMeS tHe bESt WaY To HoLd, OntO sOmEtHiNG Is To LEt iT GO .......

Jika kamu memancing ikan....
Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
hendaklah kamu mengambil ikan itu....
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia
semula ke dalam air begitu saja....
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya
ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga .........

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu. ...

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...
Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....
Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. ...
akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi...
yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..
Terlalu ingin mengejar kelazatan.
Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU. .. MENGASIHIMU. ..
Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.
Terlalu mengejar kesempurnaan.
Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL....
_________________
Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: " Jadilah engkau! ". Maka ia terus menjadi

Thursday, January 22, 2009

JANGAN !!!!!

salam...

Jangan sengaja lewatkan solat.
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Kalau tertidur lain cerita.

Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas
kaki (selipar).
Takut kalau-kalau terbawa keluar najis,
mengotori seluruh rumah kita.

Jangan makan dan minum dalam
bekas yang pecah atau sumbing.
Makruh kerana ia membahayakan.

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah
digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti
rezeki mahal
(kerana berpagi-pagi itu membuka pintu
berkat).
Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

Jangan keluar rumah
tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam
perjalanan.

Jangan pakai sepatu atau selipar yang
berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
Nanti hati kita gelap
diselaputi dosa.

Jangan menangguh taubat bila berbuat
dosa kerana mati boleh datang
bila-bila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf pada
ibu bapa dan sesama manusia
kalau memang kita bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan
taulan. Nanti rosak persahabatan kita
hilang bahagia.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH
dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apabila berjaya.
Kalau gagal kecewa pula.

Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur
dan memurahkan rezeki kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa

Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah
ciri-ciri munafik dan
menghilangkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan, kerana Doa
makhluk yang teraniaya
cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama
dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.

ALLAH lebih tahu apa yang terbaik
untuk hamba ciptaanNya.

Wednesday, January 21, 2009

BAHAYANYA PANADOL@PARACETAMOL

Panadol..tahukah anda bahawa panadol sangat berbahaya? Mengikut statistic, panadol atau ubat tahan sakit yang lain adalah merupakan salah satu bahan utama orang membunuh diri. Malah, panadol juga merupakan punca kematian tertinggi akibat keracunan disebabkan tersalah makan oleh kanak-kanak. Tapi kenapa panadol berbahaya?
Panadol@ paracetamol atau nama saintifiknye acetaminophen merupakan salah satu painkiller utama yang sering diambil untuk menghilangkan sakit. Panadol dikira efektif dan lain dari painkiller yang lain (ponstan, aspirin) kerana ia bertindak terus ke saraf tunjang untuk menghilangkan rasa sakit. Panadol dikakatakan lebih berbahaya dari penyalahgunaan steroid adalah kerana panadol mudah didapati serta dijual di merata tempat. Maka, kebanyakan orang yang ingin membunuh diri memiloih panadol disebabkan factor ini.
Panadol@ paracetamol berbahaya jika diambil selalu, ataupun diambil sekaligus. Had atau limit bagi seseorang dalam masa 24 jam untuk menyebabkan ketoksikan hati adalah 7.5 g (atau = 13 biji ). Pengambilan yang kerap boleh menyebabkan kerosakan hati yang teruk. Seringkali kita dengar orang yang cuba membunuh diri dengan menelan 40 biji panadol, tidak mati, tapi orang itu hatinya akan rosak teruk. Ini kerana, panadol akan dikumuhkan di hati. Pengumpulan panadol@paracetamol akan menyebabkan lebihan dan menyebabkan keracunan di hati.

Monday, January 19, 2009

nerhati-hati dgn wang yang kita jumpa...

Pukau Lima Sen



Syiling lima sen modal pukau: Gadis kebas beg wanita selepas hilang
ingatan di stesen LRT.



KUALA LUMPUR : sekumpulan warga asing dikesan menggunakan syiling lima
sen untuk memukau pengguna Transit Aliran Ringan (LRT) sebelum melarikan
barangan berharga mereka, termasuk wang tunai.



Mulanya syiling lima sen itu dicampak ke lantai sebelum mangsa
mengutipnya lalu menyebabkan meraka tidak seadarkan diri lebih 30 minit.
Dalam ks terbaru kelmarin, seorang wanita langsung tidak sedar beg
tanganya dilarikan penjenayah itu selepas mangsa tunduk mengutip syiling
di kakinya.

Kejadian pukau itu dilakukan seorang gadis ketika mangsa di stesen LRT
Setiawangsa tanpa disedari orang ramai di kawasan itu.

Dalam kejadian 8 malam itu, mangsa yang hanya mahu dikenali, Siti Rabiah
50-an hanya menyedari kehilangan beg tangannya sebaik tiba ke pintu
rumahnya

Di Taman Keramat Permai.

Menurut Siti Rabiah, dalam kejadian itu, dia yang baru habis berkerja
pulang ke rumah menaiki LRT dari Taman Melawati sebelum berhenti di
Stesen Setiawangsa.

"Sebaik keluar dari gerabak, saya berjalan pulang ke rumah. Tiba-tiba
saya terlihat lima sen di lantai sebelum memungutnya.

"Selepas mengambil syiling terbabit saya tiba-tiba menjadi hilang
ingatan dan kaku sebelum berjalan meninggalkan stesen LRT berkenaan,"
Katanya.

Sebaik tiba ke rumah setangah jam kemudian, dia sedar beg tanganya
hilang.



Seingatnya kali terakhir beg tangan itu dibahu ketika memungut syiling
itu sebelum berjalan pulang.

Kata Siti, dia kemudian memberitahu kejadian itu kepada anak saudara
yang mencari beg tangan itu di Stesen LRT berkenaan.

Pada jam 10.30 malam, anak saudara menghubungi telefon rumahnya untuk
kepastian berhubung telefon bimbit miliknya..



Ini kerana dia melihat seorang wanita berusia awal 20-an dalam keadaan
mencurigakan sedang menggunakan telefon bimbit.

"Selepas saya mengesahkan telefon bimbit itu sama dengan telefon saya
dia kemudian mengekori wanita itu yang menaiki Perdana V6.

"Anak saudara saya juga sempat mencatat nombor plat kereta itu,"
katanya.

Siti Robiah beberapa kali cuba menghubungi nombor telefon itu, tetapi ia
dimatikan suspek.

Dia menghantar satu khidmat pesanan ringkas (SMS) mengugut suspek
membuat laporan polis jika enggan menyerahkan beg tangan dan telefon
bimbitnya

Kerana nombor plat kereta terbabit sudah diketahui.

"Ternyata idea saya itu berhasil kerana selepas beberapa minit seorang
lelaki menghubungi dan meminta saya ke stesen LRT itu.

"saya bersama empat saudara ke situ, tetapi selepas hampir 15 minit
menunggu, suspek gagal dikesan menyebabkan kami berpecah.

"tiba-tiba seorang lelaki berambut panjang muncul menyerahkan beg tangan
dan telefon bimbit itu kepada saya.

Dia mendakwa beberapa lelaki menyuruhnya menyerahkan beg itu," katanya
yang mendakwa lelaki itu terketar-ketar menggunakan dialek indonesia.

Siti Rabiah mendapati wang tunainya hanya tinggal RM30 menakala RM200
lagi lesap dan semua dokumen penting diperoleh semula.

** Kawan aku (seorang anggota polis) pernah ceritakan kat aku
pasal kes ini. Banyak org dah kena, so kena berhati-hati.

Sunday, January 18, 2009

JUARA LAGU AJL23

video
no komen about this video...Juara Lagu AJL 23 ..
Lagu Untuk mu-Meet uncle hussein

masjid kampung laut

indahnya masjid yang tertua di Malaysia...
renungan....

ADA SEORANG LELAKI PERGI KE KEDAI GUNTING RAMBUT UTK MENGGUNTING RAMBUT DAN JANGGUTNYA. APABILA BARBER ITU MEMULAKAN TUGASNYA, MEREKA PUN BERBORAK DAN BERCAKAP MENGENAI BYK PERKARA.TAPI BILA MEREKA MULA BERBICARA MENGENAI ALLAH,BARBER ITU PUN BERKATA,'' SAYA TAK PERCAYA ALLAH ITU WUJUD.''''KENAPA KAMU KATA BEGITU?'' TANYA SI LELAKI TADI.

'' CUBA KAMU KELUAR DI TGH JLN ITU DAN TUNJUKKAN PD SAYA BAHAWA ALLAH ITU WUJUD. KALAU BETUL ALLAH WUJUD,KENAPA RAMAI SGT ORG SAKIT KAT LUAR TU? KENAPA MASIH ADA KANAK2 YG TERBIAR? KALAU BETUL ALLAH WUJUD,DAH TENTU TIADA KESAKITAN DAN KEPERITAN HIDUP DLM DUNIA NI. SAYA X DPT BAYANGKAN ALLAH YG MAHA PENYAYANG BOLEH MEMBENARKAN SEMUA INI BERLAKU''.

SI LELAKI ITU PUN BERFIKIR SEJENAK. TAPI DIA TIDAK MEMBERI SEBARANG JAWAPAN KERANA TIDAK MAHU MEMULAKAN PERTENGKARAN. SELEPAS BARBER ITU MENGHABISKAN TUGASNYA, SI LELAKI TADI PUN PERGI.SELEPAS BEBERAPA LANGKAH,SI LELAKI TADI TERNAMPAK SEORG LELAKI BERAMBUT PANJANG,SELEKEH,KOTOR DAN JANGGUT TIDAK TERURUS. SI LELAKI TADI PUN BERPATAH BALIK DAN PERGI SEMULA KE KEDAI GUNTING RAMBUT TADI DAN BERKATA,'' KAMU TAHU TAK YG SEBENARNYE BARBER JGK TIDAK WUJUD?''''KENAPA KAMU KATA MCM TU? SEDANGKAN SAYA BARU SAJE GUNTING RAMBUT KAMU TADI''.KATA BARBER.''TIDAK!'' KATA SI LELAKI TADI.''KALAU BARBER WUJUD, DAH TENTU TIDAK ADA ORG YG BERAMBUT PANJANG TIDAK TERURUS DAN KOTOR SERTA JANGGUT YG PANJANG DAN KOTOR MCM LELAKI DI TEPI JALAN ITU''.''AH! BARBER MMG WUJUD! LELAKI TU JADI MCM TU SBB DIA TIDAK DTG PADA SAYA UTK MENGGUNTING RAMBUTNYE!''.KATA BARBER.''TEPAT SEKALI!''. KATA SI LELAKI TADI.''THAT'S THE POINT!. ALLAH JGK WUJUD. ITULAH YG TERJADI (KEPERITAN&PENDERITAAN) JIKA MANUSIA TIDAK MENGINGATINYA DAN KEMBALI PADANYA UTK MEMOHON PERTOLONGAN.''

Saturday, January 17, 2009

NEWS-TAIYOU NO NAMIDA(sub eng)

video

ni lagu tema untuk filem kurosagi the movie...
apa pendapat anda ttg lagu ni...yg tak faham bahasa jepun jgn risau sbb video ni telah disertakan dgn subtitle english...so kita LAYANNNNNNNNNN....
tinggalkan komen anda ttg lagu ini...

CICAKMAN 2-PLANET HITAM,

ni la super hero Malaysia (dlm citer jerla...)nama yer cicakman...lucukan tgk pun dah lucu kalu tgk citer yer tak tahu la mcm mana kan...huhuhu..skrang tgh hot di pawaga Cicakman 2-Planet Hitam...grafik cun giler...semoga lebih berjaya KRU

Friday, January 16, 2009

Mungkin Langit mu Lebih Biru...

ni pun pemandangan kat malaysia..cantikkan penangkapan gambar ni...biler tgk jer rasa tenang jer sbb dapat liaht keindahan alam semulajadi ni....sama la dgn kehidupan kita pasti ada satu impian yg ingin dikecapi,benda tu boleh diibaratkan seperti luasnya langit yang terbentang yang susah untuk dicapai tetapi boleh dirasai dengan begitu mendalam...ntah apa yg aku merepek pun tak tahu la...papepun aku da pass exam jepun then bulan 3 akan fly...aku nak capai impian aku ni biar jadi kenyataan seperti aku nak capai langit ni....SEMOGA BERJAYA

Keindahan alam semulajadi


cantikkan keindahan tempat ni...gambar ni sebenarnya di ambil de petempatan orang2 asli di Malaysia ...ni kat pahang nama tempat yer kampung simoi...cantikkan...so nanti ada masa boleh la melawat ke sini..memang best aktiviti kayak pun ada pemandangan pun cantik...
SELAMAT BERENJOY...

Wednesday, January 14, 2009

FREE PALESTINE


SATU SUARA ! SATU KEBANGKITAN!BOIKOT ISRAEL AMERIKA.....!!!!!!!!!!

Tuesday, January 13, 2009

SUKA DUKA BERCAMPUR ADUK


YAHOOO.....!!!!!!!!!!!!!
MONKASHO SHIKEN(exam jepun) da selesai tengah hari tadi..tapi result akan kuar esok..aku tak tahu macam mana masa depan aku...masa depan akan berubah lepasa dapat result sama ada berjaya atau tidak...
papepun exam baru ni aku da buat sebaik mungkin tapi fizik chootto...susah sebab perkara yg tak belajar pun masuk...so mcm mana...papepun kita nantikan esok...

SEMOGA BERJAYA...

BOIKOT ISRAEL AMERIKA


BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!BOIKOT!

Thursday, January 8, 2009

DEBATE JAPANESE


DEBATE IN JAPANESE LANGUAGE...

ni la hari yg ditunggu sbb round pertam da menang ...
tp round agak kalah..tajuk yer debate punya debate punya debat akhirnya kumpulan aku memperolehi kekalahan ...huhuhu...pape pun apa yg penting sebenarnya?SELAMAT BERFIKIR....

best song korean for 2009(pun for me..hehehe)

video
FT ISLAND-After love...

Lagu ni pun best gak...leh layan...papepun lagu ni skrang tgh top kat korea...
first song in korea...

best video MTV 2009 (for me..hehehe)

video

DOUSHITE KIMI GA SUKI NI NATTE SHIMATTAN DAROU...

ni aku nak kongsi sebuah lagu yang memang best giler...yg xpaham pun bleh dgr sbb ada subtitle inggeris...tp papepun muzik yer best...layannnnnn...

Thursday, January 1, 2009

pejaga dibaham harimau...

video

hati-hati bila berada di zoo.....

HELANG SMSTMFP-(faris petra)


ni la helang turun temurun dari pelajar sekolah faris petra...
smstmfp yg diturunkan kepada junior2 yg masuk ke ppktj
dari senior sekolah faris petra....

aku dapat helang dr dauh..kalu kat sekolah dulu org panggil gebek...
papepun aku akan turunkan pada junior faris gak...cam tradisi la...

yg penting hubungan antara budak faris petra lepas tamat sekolah sgt rapat.....

HIDUP FARISIAN....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...