welcome to my artwork 2010

welcome to my artwork 2010

sahabat ku

Friday, September 4, 2009

SUJUD DAN OTAK

kite dah banyak bace artikel pasal dalam otak kite ader 1 bahagian yang tidak dimasuki darah kecuali ketika bersujud dalam solat.
yup,tu memang betol.sebenarnya bahagian yang dimaksudkan itu adalah 'frontal lobe' yang terletak di bahagian depan otak.fungsi frontal lobe ini antaranya ialah mengawal tindak tanduk manusia agar tidak berkelakuan kebinatangan.

keratan rentas bahagian otak ini(frontal lobe) adalah kelihatan seperti batang pokok.orang yang banyak sujud nya bermakna banyak darah segar yang memasuki frontal lobe nye,bahagian itu kelihatan seperti batang pokok yang segar yang menerima cukup zat dan air.tetapi orang yang kerap meninggalkan solat,keratan rentas frontal lobe nya kelihatan seperti pokok yang lesu,lemah dan 'dying'.

para saintis dan doktor hanya menemui kepentingan frontal lobe ini pada abab 19 selepas satu kejadian yang menimpa seorang pekerja yang jatuh dari bumbung rumah nye ketika membaiki bumbung rumah tersebut dan menimpa satu batang besi.batng besi tersebut masuk tertanam didalam otak pekerja terbabit tetapi tidak mengakibatkan kerosakan.hanya menyebabkan frontal lobe nye terpakse dibuang.para doktor membuang frontal lobe nye kerana beranggapan bahawa bahagian tersebut tidak penting seperti medula oblogata dan sebagainya.
walaubagaimanapun,selepas membuang frontal lobe itu,pekerja terbabit berubah sikap.dari seorang pekerja yang rajin,periang,sopan dia menjadi sering termenung,pendiam,kerap menyisihkan diri,pemarah dan mula menunjukkan sikap kebinatangan.
hanya selepa itu la para doktor mengkaji semula kepentingan bahagian kecil otak ini dan mereka menemui jawapannye yang terdapat didalam solat.subhanallah.
wallahu'alamubissawab.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...